Przejdź do treści

Wpisanie nowej instalacji regionalnej do uchwały w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

Wykaz istniejących regionalnych instalacji w danym województwie zawarty powinien być w wojewódzkim planie gospodarki odpadami (WPGO), przyjmowanym w drodze uchwały sejmiku województwa (por. art. 34 ust. 1 pkt 1 lit. f/, ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2013 r., poz. 21 ze zm.)). Wykaz regionalnych instalacji zawiera również uchwała w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, także podejmowana przez sejmik (por. art. 38 ust. 2 pkt 2 ustawy o odpadach).

Pojęcie „mieszkańca” na gruncie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach po nowelizacji z dnia 1 lipca 2011 r.

Zgodnie z brzmieniem art. 6c ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, po nowelizacji z dnia 1 lipca 2011 r., gmina jest zobowiązana do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. W tym zakresie gmina ma obowiązek wyboru podmiotu, który będzie odbierał od mieszkańców gminy odpady komunalne oraz zawarcia z nim stosownej umowy.

Sposób pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości objętych gminnych systemem gospodarowania odpadami komunalnymi

Właściciele nieruchomości objętych gminnych systemem gospodarowania odpadami komunalnymi powinni pozbywać się odpadów komunalnych w sposób wskazany w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (UCPG) oraz w uchwałach rady gminy. W tym względzie można wyróżnić dwa sposoby. Po pierwsze, odpady komunalne mogą być zbierane do pojemników i worków zlokalizowanych na terenie nieruchomości. Zebrane w ten sposób odpady, bezpośrednio z nieruchomości, odbiera przedsiębiorca wybrany przez gminę w drodze przetargu, zgodnie z ustalonym harmonogramem. Jest to tzw.

Obowiązki spółdzielni mieszkaniowych w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Przedmiotem niniejszego artykułu jest ustalenie, kto w odniesieniu do lokali znajdujących się w zasobach spółdzielni mieszkaniowych powinien uiszczać opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz składać deklarację o wysokości tej opłaty. Właściciel nieruchomości, czyli kto? Zgodnie z art. 6h ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j.: Dz. U. z 2012 r., poz. 391 ze zm.), zwanej dalej ‘UCPG’, „właściciele nieruchomości, o których mowa w art.

Organ właściwy w kwestiach dotyczących opłaty śmieciowej

Zgodnie z art. 6q ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j.: Dz. U. z 2012 r., poz. 391 z późn. zm.) (dalej ‘u.c.p.g.’), „w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisyustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r.

Czy baza magazynowo-transportowa powinna mieć pozwolenie na zbieranie? (odpady na tej bazie nie będą magazynowane).

Na początku uwaga ogólna. Pozwolenie na zbieranie, jak każda decyzja administracyjna, jest wydawane określonej osobie (np. właścicielowi bazy), a nie rzeczy (takiej jak baza transportowa). Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, określa wymagania dla podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości w zakresie m.in. zapewnienia odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo-transportowej. W myśl § 2 ust. 2 pkt. 5 lit.

Podstawa prawna i organ właściwy do uchwalania taryfy

Przedmiotem niniejszego artykułu jest omówienie zagadnień dotyczących podstawy prawnej uchwał w sprawie taryfy opłat za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym, jak również określenie organu właściwego do uchwalania taryfy po wejściu w życie ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym.1. Na wstępie ustalić należy, czy dopuszczalne jest powoływanie w podstawie prawnej uchwały w przedmiocie taryfy opłat za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym przepisu art. 8 ust. 1 z dnia 5 lipca 2001 r.

Czy jednostki organizacyjne gminy składają własnej gminie deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ponoszą tą opłatę?

Zgodnie z art. 6h ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 t.j.), zwanej dalej „UCPG”, właściciele nieruchomości, o których mowa w art. 6c, [przyp. nieruchomości objęte „gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi”] są obowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone ich nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Natomiast wedle art. 6m ust.

Termin złożenia wniosku o odroczenie terminu płatności administracyjnej kary pieniężnej wymierzonej decyzją utrzymaną w mocy przez organ drugiej instancji

Zgodnie z art. 318 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.), zwanej dalej „POŚ”, wniosek o odroczenie terminu płatności administracyjnej kary pieniężnej powinien zostać złożony do właściwego organu przed upływem terminu, w którym kara ta powinna być uiszczona. Zgodnie natomiast z art. 281 ust. 3 POŚ termin płatności administracyjnej kary pieniężnej wynosi 14 dni od dnia, w którym decyzja o wymiarze kary stała się ostateczna. Wedle art. 16 ust.

Jakie uchwały należy podjąć przed ogłoszeniem przetargu na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości?

Uchwały rad gmin, wynikające z ustawy z dnia 13 września 1996 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Jakie uchwały należy podjąć przed ogłoszeniem przetargu na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości? Odpowiedź eksperta: Uchwały rad gmin które należy podjąć przed ogłoszeniem przetargu na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości znajdują się pod adresem:  http://www.mos.gov.pl/g2/big/2012_03/21fd050698c75bb2502f06e1f342ec9d.pdf Hasła kluczowe: utrzymanie czystości i porządku w gminach, uchwały rad gmin, przetarg
Subskrybuj Porada prawna