Przejdź do treści

Odbieranie odpadów z nieruchomości w części zamieszkałych

Czy ustawa daje możliwość pobierania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości, które w części stanowią nieruchomość zamieszkałą a w części niezamieszkałą bez objęcia wszystkich nieruchomości niezamieszkałych systemem odbioru odpadów komunalnych? Odpowiedź eksperta: Jeżeli gmina nie dokona przejęcia obowiązków w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, to jest zobowiązana do odbioru przedmiotowych odpadów wyłącznie z nieruchomości, na których zamieszkują mies

Podwykonawstwo a wpis do rejestru działalności regulowanej

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 UCPG, właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, oraz właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, wykonując obowiązek określony w art. 5 ust.

Limitowanie przez gminę ilości odbieranych odpadów komunalnych

Na podstawie art. 6r ust, 3 rada gminy zobowiązana jest do podjęcia uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów komunalnych w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Czy istnieje możliwość przejęcia obowiązków z zakresu odbierania odpadów komunalnych tylko od niektórych właścicieli nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy?

Czy istnieje możliwość przejęcia obowiązków z zakresu odbierania odpadów komunalnych tylko od niektórych właścicieli nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy?

Czy gmina może w drodze uchwały przekazać zadania w zakresie zarządzania odpadami komunalnymi spółce prawa handlowego ze 100% udziałem gminy?

Czy gmina może w drodze uchwały przekazać zadania w zakresie zarządzania odpadami komunalnymi spółce prawa handlowego ze 100% udziałem gminy. Jeżeli tak to w jakim zakresie? Odpowiedź eksperta: Na zasadach ogólnych zlecenie wykonywania zadań własnych gminy spółce komunalnej bez zastosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych jest możliwe tylko wtedy,  gdy: spółka ta została utworzona w celu wykonywania określonych zadań własnych gminy, co powinno znaleźć swoje odzwierciedlenie w stosownej uchwale rady gminy (por. art. 4 ust.

Pytania dotyczące zakresu prowadzenia selektywnej zbiórki przez gminę w świetle ustawy z dnia 13 września 1996 r

Proszę o udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące zakresu prowadzenia selektywnej zbiórki przez gminę w świetle ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391 ze zm.). Zakres prowadzenia selektywnej zbiórki jest określony w art. 3 ust. 2 ustawy, natomiast zakres określony w art. 4 ust. 2 jest znacznie szerszy niż w art. 3. W związku z powyższym rodzą się następujące pytania: 1. Jaki zakres selektywnej zbiórki powinien być wdrożony w gminie – określony w art. 3 czy w art. 4? 2.

Związek międzygminny stworzony w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych

Czy zapis w statucie związku międzygminnego o następującej treści – zadaniem związku jest przetwarzanie odpadów komunalnych z terenu gmin członkowskich – świadczy o przekazaniu zadania własnego gmin zagospodarowania odpadów komunalnych? Odpowiedź eksperta: Na wstępie należy wskazać, że w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych, gminy mogą tworzyć związki międzygminne. Prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia jego statutu (art. 64 ust. 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Obowiązek przekazywania selektywnie zebranych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

Czy w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy w postanowieniach ogólnych może istnieć poniższy zapis: „Gmina należy do A Regionu Gospodarki Odpadami w województwie B, w którym Regionalną Instalacją Przetwarzania Odpadów Komunalnych stanowi Zakład C, do której uprawniony przedsiębiorca (uprawniony na terenie gminy podmiot do odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości) jest obowiązany przekazywać odebrane od właścicieli nieruchomości zebrane selektywnie odpady komunalne”.

Czy RIPOK może należeć do kilku podmiotów?

Gmina M. zwróciła się do m. in. naszej gminy i gmin ościennych z wnioskiem o dofinansowanie rozbudowy instalacji regionalnej będącej jej własnością. Instalacja ta została uznana w wojewódzkim planie gospodarki odpadami województwa lubelskiego jako RIPOK w regionie południowym jako jedna z trzech instalacji regionalnych. Czy my możemy odmówić wspólfianansownia w związku z tym , że Rada Gminy M nie zgadza się na spisanie porozumienia i zawarcie w nim klauzuli, że po wybudowaniu zostanie utworzona spółka prawa handlowego z udziałem naszej gminy. Chcą aby RIPOK był tylko ich własnością.
Subskrybuj Pytanie i odpowiedź