Czy istnieje możliwość przejęcia obowiązków z zakresu odbierania odpadów komunalnych tylko od niektórych właścicieli nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy?
Czy istnieje możliwość przejęcia obowiązków z zakresu odbierania odpadów komunalnych tylko od niektórych właścicieli nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy? Jeśli tak, to proszę o wskazanie konkretnej podstawy prawnej i stosownego uzasadnienia?
Nasza interpretacja:
Zgodnie z Art. 6c.
Gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
Rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
Na podstawie wskazanego artykułu, naszym zdaniem, nie jest możliwe przejęcie obowiązków tylko od niektórych nieruchomości o charakterze niezamieszkałym. Argumenty za przyjęciem takiego stanowiska są następujące. Po pierwsze wskazuje na to wykładnia językowa. Przepis nie mówi o tym by konieczne było przejęcie obowiązków od wszystkich właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, nie występuje tam słowo „wszystkich”, jednak nie występuje tam również np. słowo „niektórych” (czy inne o podobnym znaczeniu). Konstrukcja przepisu wskazuje na fakultatywność przejęcia tego rodzaju obowiązków, nie dopuszcza jednak dzielenia nieruchomości niezamieszkałych na poszczególne kategorie. Organy administracji działają w granicach i na podstawie obowiązującego prawa, co skutkuje tym, że konkretne działania mogą być podjęte, tylko w takiej formie i w takim zakresie na jaki zezwalają normy prawne. W tym przypadku przepis nie dopuszcza wyraźnie ograniczenia przejęcia obowiązków tylko od określonej grupy nieruchomości niezamieszkałych.
Gdyby nawet dopuścić możliwość przejęcia obowiązków tylko od niektórych nieruchomości niezamieszkałych, wówczas osobnym problemem pozostaje kwestia różnicowania tych nieruchomości i wyodrębnienia grupy od której obowiązki zostają przejęte, a od której nie. Wszelkiego rodzaju podziały wprowadzone w ramach tej grupy (np. na obiekty mało i wielkopowierzchniowe, czy też ze względu na kategorię prowadzonej działalności) nie mają umocowania prawnego i będą naruszeniem konstytucyjnej zasady równości.
W art. 6j ust. 4 i 5 u.c.p.g. ustawodawca przewidział sytuację, w której jedna nieruchomość: w części jest zamieszkana przez mieszkańców, w pozostałej części nie jest zamieszkana przez mieszkańców. W tej sytuacji opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi sumę opłat obliczoną odrębnie dla części zamieszkanej i części niezamieszkanej, przy czym rada gminy może podjąć uchwałę stanowiącą akt prawa miejscowego, w której ustali tylko jeden sposób obliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie takiej nieruchomości.
W tym jednak zakresie podział ten odnosi się do metody liczenia opłaty nie zaś do przejęcia obowiązków w ramach kategorii nieruchomości (art. 6c wskazuje na nieruchomości zamieszkałe i niezamieszkałe – nie wskazuje na nieruchomości o charakterze „mieszanym”). By możliwe było określenie metody obliczania wysokości opłaty w nieruchomościach, w których część jest zamieszkana przez mieszkańców a cześć nie, najpierw konieczne jest podjecie uchwały o przejęciu wskazanych obowiązków od wszystkich właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy. W świetle powyższych argumentów należy stwierdzić, że rada gminy nie jest uprawniona do przejęcia obowiązków tylko od niektórych właścicieli nieruchomości o charakterze niezamieszkałym.
Odpowiedź eksperta:
Przedstawione stanowisko jest prawidłowe.
Zgodnie z brzmieniem art. 6c ust. 1 UCPG, gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Jak natomiast stanowi przepis art. 6c ust. 2 UCPG, rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. A zatem przepis artykułu 6c UCPG wprowadza rozróżnienie dwóch typów właścicieli nieruchomości:
na których zamieszkują mieszkańcy,
na których nie zamieszkują mieszkańcy, ale powstają odpady komunalne; są to na przykład warsztaty, sklepy, budynki administracyjne, szkoły, szpitale.
Tym samym ustawodawca wyróżnił dwie generalne kategorie nieruchomości, do których odnoszą się przepisy art. 6c ust. 1 oraz art. 6c ust. 2 UCPG oraz inne regulacje tej ustawy.
Jeśli chodzi o nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, to obowiązkiem gminy płynącym z samej ustawy jest zorganizowanie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli tych nieruchomości.
Jeżeli zaś chodzi o nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, ale na których powstają odpady komunalne, to rada gminy jedynie może (nie musi) uchwałą stanowiącą akt prawa miejscowego postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych także od ich właścicieli. Jak natomiast podkreśla się w doktrynie, „dopiero jeżeli rada gminy wyda taką uchwałę (t.j. uchwałę w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy), cały obszar gminy zostanie objęty nowym systemem” (W. Radecki, Komentarz do art. 6d UCPG [w:] W. Radecki, Utrzymanie czystości i porządku w gminach. Komentarz, Warszawa 2012, s. 221).
Jak zatem wynika z powyższego, obszar gminy „składa się” z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, oraz z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, ale powstają odpady komunalne. Przy czym art. 6c ust. 2 UCPG stanowi podstawę prawną umożliwiającą radzie gminy podjęcie uchwały w sprawie odbierania odpadów komunalnych od wszystkich właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, co doprowadzi do zorganizowania przez gminę jednolitego systemu gospodarowania odpadami, funkcjonującego w całości według zasad przyjętych przez ustawodawcę dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy (tak M. Walny, Jak stworzyć optymalny system gospodarki odpadami, Wspólnota 2011, nr 36, s. 21).
W braku wyraźnego wskazania w UCPG nie wydaje się, aby art. 6c ust. 2 UCPG stanowił podstawę do dokonania przez gminę wyboru jedynie poszczególnych kategorii nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, w odniesieniu do których gmina przejmowałaby obowiązki w zakresie odbierania odpadów komunalnych. Wynika to również z faktu, iż uchwała z art. 6c ust. 2 UCPG stanowi akt prawa miejscowego, a więc akt o charakterze generalnym, który ma odnosić się do abstrakcyjnie określonego adresata, a nie do konkretnych podmiotów.
Hasła kluczowe:
utrzymanie czystości i porządku w gminach, nieruchomości niezamieszkałe
- Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
Masz pytania?
Skontaktuj się z naszym ekspertem
/
/