Czy dokonując wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych traci ważność zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych wydane przez Gminę?
Wpis do rejestru działalności regulowanej a ważność zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych wydanych przez Gminę
Odpowiedź eksperta:
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy nowelizującej UCPG „przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, którzy w dniu wejścia w życie ustawy (tj. w dniu 1 stycznia 2012 r.) posiadają zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości mogą wykonywać działalność w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych bez wpisu do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1 (UCPG), w okresie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (tj. do dnia 1 stycznia 2013 r.).”
A zatem jeżeli przedsiębiorca posiadał stosowne zezwolenie w dniu 1 stycznia 2012 r., to może prowadzić działalność w oparciu o to zezwolenie jeszcze przez rok (do czasu jego wygaśnięcia), bez uzyskania wpisu do rejestru. Zezwolenie to wygaśnie (straci moc) dopiero w dniu 1 stycznia 2013 r. Po tej dacie przedsiębiorca może wykonywać przedmiotową działalność wyłącznie po uzyskaniu wpisu do rejestru działalności regulowanej (art. 9b UCPG).
Jeżeli jednak przedsiębiorca zdecydował się na dokonanie wpisu do rejestru przed dniem 1 stycznia 2013 r. (gdy okres obowiązywania zezwolenia wynikający z samego zezwolenia lub z powołanego wyżej art. 14 ust. 1 ustawy nowelizującej jeszcze nie minął), należy stwierdzić, iż fakt ten nie ma wpływu na ważność tego zezwolenia. Ustawa nowelizująca (ani żadna inna) nie zawiera bowiem przepisu, zgodnie z którym uzyskanie wpisu do rejestru działalności regulowanej skutkowałoby wygaśnięciem zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych. Decyzje te staną się więc bezprzedmiotowe dopiero z dniem 1 stycznia 2013 r., zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy nowelizującej (chyba, że w samej decyzji przewidziano krótszy okres obowiązywania).
Przedsiębiorca, pomimo iż uzyskał wpis do rejestru działalności regulowanej, dopóki obowiązuje decyzja o zezwoleniu na odbieranie odpadów komunalnych, jest nią związany (a zatem jest m.in. uprawniony do przekazywania odebranych odpadów komunalnych do instalacji wskazanych w tej decyzji, bez względu na wynikający ze znowelizowanych przepisów wymóg kierowania niektórych rodzajów odpadów wyłącznie do regionalnych instalacji; stanowisko to wynika z zasady trwałości decyzji ostatecznych oraz z w/w przepisu przejściowego).
Hasła kluczowe:
utrzymanie czystości i porządku w gminach, wpis do rejestru działalności regulowanej, zezwolenie, wygaśnięcie zezwolenia, okres obowiązywania zezwolenia
- Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
Masz pytania?
Skontaktuj się z naszym ekspertem
/
/