Przejdź do treści

Czy gmina może egzekwować przestrzeganie przez mieszkańców gminy założeń nowego regulaminu?

Egzekwowanie przestrzegania przez mieszkańców gminy założeń nowego regulaminu czystości i porządku Na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 152, poz. 897) regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych regulaminów, jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, tj. od dnia 1 stycznia 2012 r. Z powyższego wynika, iż wszystkie regulaminy uchwalone przez gminy przed dniem wejścia w życie ustawy tracą moc prawną z dniem 31 grudnia 2012 r. Natomiast gminy mają obowiązek wdrożyć nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi na swoim terenie najpóźniej w terminie do dnia 30 czerwca 2013 r. W nowych regulaminach występują rozwiązania, które będą miały zastosowanie od momentu wejścia w życie nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. W przypadku znacznej liczby gmin będzie to dzień 1 lipca 2013 r. W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie, Czy w okresie od 1 stycznia 2013 r. do 30 czerwca 2013 r. gmina może egzekwować przestrzeganie przez mieszkańców gminy założeń nowego regulaminu w przypadku, gdy większość jego zapisów odnosić się będzie do stanu, jaki będzie miał miejsce po wdrożeniu nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, tj. po 1 lipca 2013 r.? Odpowiedź eksperta: Wedle art. 22 ust. 2 ustawy nowelizującej UCPG „regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych regulaminów, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, i mogą być zmieniane w zakresie upoważnienia zawartego w ustawie zmienianej w art. 1.” Mając na uwadze ten przepis, dotychczasowe regulaminy utracą moc najpóźniej z dniem 1 stycznia 2013 r. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 3 UCPG, „rada gminy jest obowiązana dostosować regulamin do wojewódzkiego planu gospodarki odpadami w terminie 6 miesięcy od dnia uchwalenia tego planu.” Powołany wyżej przepis przejściowy (art. 22 ust. 2 noweli) ma charakter szczególny w stosunku do art. 4 ust. 3 UCPG, a więc ma przed nim „pierwszeństwo”. W związku z tym należy stwierdzić, że nowy regulamin należy uchwalić do końca 2012 r. - tak by wszedł w życie najpóźniej 1 stycznia 2013 r. Inaczej będziemy mieli do czynienia z „luką” w zakresie regulacji miejscowych odnoszących się do czystości i porządku na terenie gminy, z uwagi na to, że stare regulaminu utracą moc z początkiem 2013 r. Oczywistym jest, że regulaminy uchwalone na potrzeby „nowego systemu”, do czasu jego pełnego wdrożenia (datą ostateczną jest 1 lipca 2013 r.), w pewnej części będą niejako bezprzedmiotowe, tzn. wymagania w nich zawarte nie będą mogły być w pełni realizowane (z uwagi na to, że gmina nie zorganizowała jeszcze systemu odbierania odpadów komunalnych). Egzekwowanie od mieszkańców przestrzegania tych postanowień regulaminu (wykonania tych obowiązków) jest oczywiście niedopuszczalne, gdyż mieszkańcy nie mają realnych możliwości ich wykonania. Nie dotyczy to jednak wszystkich postanowień regulaminu. Niektóre z obowiązków nałożonych na mieszkańców gminy w drodze regulaminu, mogą być wykonywane bez względu na wdrożenie nowego systemu (w tym zakresie uregulowania prawne nie uległy zmianie). Dotyczy to np. obowiązków, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 1 lit b) i c), pkt 6-8 UCPG. W tym zakresie gmina może egzekwować przestrzeganie regulaminu.   Hasła kluczowe: utrzymanie czystości i porządku w gminach, regulamin czystości i porządku, vacatio legis

Masz pytania?

Skontaktuj się z naszym ekspertem

/
/