Przejdź do treści

Czy regulaminy uchwalone na potrzeby „nowego systemu”, do czasu jego wdrożenia będą mogły być w pełni realizowane?

Czy w związku z art. 22 ust. 2 ustawy nowelizującej, który stanowi, iż „ Regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych regulaminów, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, i mogą być zmieniane w zakresie upoważnienia zawartego w ustawie zmienianej w art. 1.” Gmina powinna uchwalić nowy regulamin do 31.12.2012r, obowiązujący od 01.01.2013r., mimo, iż nowe zasady gospodarowania odpadami Gmina zamierza wprowadzić od 01.07.2013r.? Tym samym oznaczałoby to, że Gmina musiałaby uchwalić do 31.12.2012r. nowy regulamin, ale praktycznie w „starym brzmieniu” a potem uchwalić uchwałę zmieniającą regulamin od 01.07.2013r.? Odpowiedź eksperta: Wedle art. 22 ust. 2 ustawy nowelizującej UCPG „regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych regulaminów, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, i mogą być zmieniane w zakresie upoważnienia zawartego w ustawie zmienianej w art. 1.” Mając na uwadze ten przepis, dotychczasowe regulaminy utracą moc najpóźniej z dniem 1 stycznia 2013 r. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 3 UCPG, „rada gminy jest obowiązana dostosować regulamin do wojewódzkiego planu gospodarki odpadami w terminie 6 miesięcy od dnia uchwalenia tego planu.” Plan gospodarki odpadami dla województwa śląskiego został uchwalony w dniu 24 sierpnia 2012 r. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że gminy z obszaru województwa śląskiego mają obowiązek uchwalić nowe regulaminy lub dostosować istniejące do WGPO najpóźniej do dnia 24 lutego 2013 r. Korzystnym byłoby jednak ich uchwalenie do końca 2012 r., z uwagi na powołany wyżej przepis przejściowy (tak by nie powstała „luka” w okresie od 1 stycznia do 23 lutego, kiedy nie obowiązywał by żaden regulamin).  Należy przy tym zauważyć, że żadne przepisy nie przewidują sankcji z powodu braku regulaminu w danej gminie lub niedostosowania go do WPGO. W tym zakresie wojewoda nie jest uprawniony do wydania zarządzenia zastępczego (do wydania zarządzenia zastępczego wojewoda musi być wyraźnie upoważniony przez normę prawną, a takiej w tym przypadku brak). Oczywistym jest, że regulaminy uchwalone na potrzeby „nowego systemu”, do czasu jego wdrożenia (datą ostateczną jest 1 lipca 2013 r.), w pewnej części będą niejako bezprzedmiotowe, tzn. wymagania w nich zawarte nie będą mogły być w pełni realizowane (z uwagi na to, że gmina nie zorganizowała jeszcze systemu odbierania odpadów komunalnych). Nie dotyczy to jednak wszystkich postanowień regulaminu, gdyż niektóre obowiązki będą mogły być wykonywane i egzekwowane (np. obowiązki, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 1 lit b) i c), pkt 6-8). Co jednak najistotniejsze, uchwalenie regulaminu jeszcze przed całkowitym wdrożeniem systemu ma duże znaczenie przy późniejszym organizowaniu przetargu na odbieranie albo odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych, gdyż w specyfikacji istotnych warunków zamówienia powinno podać się lub uwzględnić, albo ewentualnie załączyć m.in. uchwałę w sprawie przyjęcia regulaminu (tak J. Klatka, M Kuźniak, Gospodarowanie odpadami komunalnymi, Poradnik dla gmin, Warszawa 2012, s. 88, 89). Postanowienia regulaminu mają duże znaczenie z punktu wiedzenia przetargu (i późniejszej umowy z wykonawcą) przede wszystkim dlatego, że określa się w nim wymagania co do pojemników na odpady (ich wielkość, ilość, rodzaje) oraz kwestie związane ze sposobem i częstotliwością odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Mając na uwadze powyższe należy postulować o wywiązanie się z obowiązków ustawowych i uchwalenie regulaminu „dostosowanego” do wymagań nowego systemu (i WPGO) tak, aby 1 stycznia 2013 r. minął 14 dzień od jego ogłoszenia – dzięki czemu będzie mógł wejść w życie z tym dniem. Hasła kluczowe: utrzymanie czystości i porządku w gminach, regulaminy utrzymania czystości i porządku w gminach

Masz pytania?

Skontaktuj się z naszym ekspertem

/
/