Czy termin podjęcia wymaganych uchwał wynosi również 6 miesięcy od dnia uchwalenia tego planu?
Obowiązek przekazywania właściwym organom sprawozdań przez podmioty odbierające odpady komunalne
26 lipca 2012r. rozstrzygnięciem nadzorczym PN.4131.200.2012 Wojewoda Warmińsko-Mazurski stwierdził nieważność uchwały w sprawie uchwalenia Planu gospodarki odpadami dla województwa warmińsko-mazurskiego na lata 2011-2016, czy wobec tego termin podjęcia wymaganych uchwał wynosi również 6 miesięcy od dnia uchwalenia tego planu czy powinniśmy podjąc uchwały do końca roku 2012r.
Odpowiedź eksperta:
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy nowelizującej UCPG rady gmin są obowiązane podjąć w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, a więc do dnia 1 stycznia 2013 r., uchwały w sprawie:
wyboru jednej z określonych w art. 6j ust. 1 i 2 UCPG metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty;
ustalenia stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności;
określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości (w uchwale tej należy wskazać termin składania pierwszej deklaracji);
określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Należy zauważyć, że termin podjęcia tych uchwał nie zależy od uchwalenia przez sejmik województwa planu gospodarki odpadami. Stwierdzenie nieważności planu przez wojewodę nie wpływa więc na termin podjęcia w/w uchwał. Należy to zrobić do dnia 1 stycznia 2013 r.
Inaczej sprawa przedstawia się w odniesieniu do regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminach. Zgodnie z art. 4 ust. 3 UCPG „rada gminy jest obowiązana dostosować regulamin do wojewódzkiego planu gospodarki odpadami w terminie 6 miesięcy od dnia uchwalenia tego planu.” A zatem w sytuacji, gdy plan ten został uchwalony, a następnie została stwierdzona jego nieważność, 6-miesięczny termin na dostosowanie regulaminu UCPG do planu rozpoczyna swój bieg, niejako no nowo, od dnia uchwalenia przez sejmik nowego planu.
„regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych regulaminów, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.” A więc najpóźniej w dniu 1 stycznia 2013 r. utracą moc wszystkie regulaminy uchwalone przed dniem wejścia w życie znowelizowanej UCPG (tj. przed 1.01.2012 r.). Jest to przepis szczególny wobec art. 4 ust. 3 UCPG, a więc ma przed nim „pierwszeństwo”.
Nowy regulamin należy zatem uchwalić do dnia 1 stycznia 2013 r. (tak by nie powstała „luka” z uwagi na utratę mocy obowiązującej „starego” regulaminu), niezależnie od tego, czy sejmik województwa uchwalił plan gospodarki odpadami oraz czy on obowiązuje. Jeżeli jednak po uchwaleniu nowego regulaminu sejmik przyjmie plan gospodarki odpadami – rada gminy będzie musiała dostosować go do tego planu w ciągu 6 miesięcy, gdyż zastosowanie znajdzie norma art. 4 ust. 3 UCPG.
Hasła kluczowe:
utrzymanie czystości i porządku w gminach, regulamin czystości i porządku, termin podjęcia uchwał
- Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
Masz pytania?
Skontaktuj się z naszym ekspertem
/
/