Przejdź do treści

Kto powinien zaopiniować regulamin utrzymania czystości i porządku w gminach?

Zaopiniowanie regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminach Kto powinien zaopiniować regulamin utrzymania czystości i porządku w gminach? Odpowiedź eksperta: Zgodnie z art. 4 ust. 1 UCPG, rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, zwany dalej "regulaminem"; regulamin jest aktem prawa miejscowego. Co do zasady więc, regulamin podlega zaopiniowaniu wyłącznie przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.  Jednocześnie należy zauważyć, że zgodnie z art. 41e ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536), w powiecie lub w gminie może być utworzona odpowiednio Powiatowa lub Gminna Rada Działalności Pożytku Publicznego, jako organ konsultacyjny i opiniodawczy, zwana dalej odpowiednio "Radą Powiatową" lub "Radą Gminną". Na mocy art. 41i ust. 1 pkt 2 tej ustawy, do zadań Rady Powiatowej oraz Rady Gminnej należy w szczególności opiniowanie projektów uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4, oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, w tym programów współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3. Sfera zadań określona w art. 4 tej ustawy obejmuje m.in. zadania z zakresu:  ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego (pkt 18) turystyki i krajoznawstwa (pkt 19) porządku i bezpieczeństwa publicznego (pkt 20). Jeśli więc w gminie lub w powiecie taka rada została powołana, wydaje się, że zasadne jest poddanie projektu regulaminu pod konsultacje tej radzie. Hasła kluczowe: utrzymanie czystości i porządku w gminach, regulamin

Masz pytania?

Skontaktuj się z naszym ekspertem

/
/