Czy w świetle nowelizacji ustawy zakład może realizować zadania z zakresu ustalenia, poboru i windykacji opłaty?
Zadania z zakresu ustalenia, poboru i windykacji opłat
Zakład Gospodarki Komunalnej jest jednostką budżetową gminy prowadzącą działalność do tego czasu w zakresie utrzymania czystości i gospodarki odpadami, czy w świetle nowych przepisów znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie Zakład nasz będzie mógł realizować zadania z zakresu ustalenia, poboru i windykacji opłaty i czy te zadania może gmina przekazać do realizacji jednostce budżetowej jakim jest Zakład posiadający odrębną księgowość.
Odpowiedź eksperta:
Zgodnie z brzmieniem art. 6q UCPG, w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta. Jak zatem wynika z powyższego, wójt, burmistrz, prezydent miasta, w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi działa jako organ podatkowy.
Jak natomiast stanowi przepis art. 39 ust. 4 USG, do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej, rada gminy może upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej oraz organy jednostek organizacyjnych gminy. Jednakże wydaje się, iż mając na uwadze brzmienie art. 6q UCPG, wskazującego wprost na odpowiednie stosowanie w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi przepisów Ordynacji podatkowej, w przedmiotowych sprawach przepisem szczególnym wobec art. 39 ust. 4 UCPG jest przepis art. 143 § 1 Ordynacji podatkowej. Przepis ten stanowi, iż organ podatkowy może upoważnić funkcjonariusza celnego lub pracownika kierowanej jednostki organizacyjnej do załatwiania spraw w jego imieniu i w ustalonym zakresie, a w szczególności do wydawania decyzji, postanowień i zaświadczeń. Dlatego też należy przyjąć, iż przedmiotowe upoważnienie do załatwienia spraw w imieniu organu podatkowego, obejmujące niewątpliwie min. wykonywanie zadań w zakresie ustalania, poboru i windykacji opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, może zostać udzielone przez prezydenta miasta wyłącznie podmiotom wskazanym w dyspozycji art. 143 § 1 Ordynacji podatkowej.
Podkreślić należy, iż przepis art. 143 § 1 Ordynacji podatkowej pozwala na udzielenie pracownikowi urzędu prawa do działania w imieniu organu w zakresie określonym w pełnomocnictwie. Nie oznacza to zmiany właściwości organu. Pracownik, który otrzymał pełnomocnictwo, nie staje się przez to organem podatkowym, lecz działa "z upoważnienia" organu podatkowego. Zatem wszystkie podjęte działania wynikające z upoważnienia są działaniami tego organu. Przy czym jak podkreśla się w doktrynie, art. 143 § 1 Ordynacji podatkowej dopuszcza udzielenie pełnomocnictwa jedynie funkcjonariuszowi celnemu oraz pracownikowi kierowanej jednostki organizacyjnej. Nie można zatem upoważnić osoby niebędącej pracownikiem lub funkcjonariuszem celnym danej jednostki organizacyjnej. Po pojęciem „jednostka organizacyjna” należy zaś rozumieć urząd danego organu podatkowego, który udziela pełnomocnictwa(P. Pietrasz, Komentarz do art. 143 Ordynacji podatkowej [w:] Dowgier R., Etel L., Kosikowski C., Pietrasz P., Popławski M., Presnarowicz S., Ordynacja podatkowa. Komentarz, opubl. LEX 2011). Przy czym zgodnie z art. 33 USG, urzędem wójta/burmistrza/prezydenta miasta jest zaś urząd gminy/miejski/miasta.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż na podstawie art. 143 § 1 Ordynacji podatkowej możliwe jest udzielenie przez organ wykonawczy gminy, działający jako organ podatkowy, upoważnienia do wydawania decyzji wyłącznie pracownikowi danego urzędu gminy, którym kieruje tenże organ. Tym samym, udzielenie przez organ wykonawczy gminy upoważnienia do wykonywania w jego imieniu spraw z zakresu ustalenia, poboru i windykacji przedmiotowych opłaty podmiotom innym niż pracownicy urzędu gminy, którym ten organ kieruje nie jest dopuszczalne. Z uwagi na powyższe należy uznać, iż wykonywanie zadań z zakresu ustalenia, poboru i windykacji opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez organy jednostek organizacyjnych gminy nie jest dopuszczalne.
Na powyższe ma również wpływ kwestia tajemnicy skarbowej. Zgodnie bowiem z art. 293 § 1 Ordynacji podatkowej indywidualne dane zawarte w deklaracji oraz innych dokumentach składanych przez podatników, płatników lub inkasentów objęte są tajemnicą skarbową. Przepis ten odnosi się również do deklaracji w sprawie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Niewątpliwie zaś czynności z zakresu ustalenia, poboru i windykacji opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wiążą się z udostępnianiem informacji objętych tajemnicą skarbową, gdyż dotyczą one przyjmowania deklaracji, dokonywania czynności sprawdzających oraz prowadzenia innych czynności (postępowań) będących ich konsekwencją, do których stosuje się wprost przepisy Ordynacji podatkowej – por. art. 6q UCPG).
Istotą tajemnicy skarbowej jest wyłącznie jawności indywidualnych danych zawartych we wszelkich dokumentach, jakie podatnik, płatnik, inkasent składa organowi podatkowemu, a także, jakie znajdują się w dokumentach tego organu lub pozyskanych przez organ informacji na temat tych danych. Objęcie danych informacji tajemnicą skarbową powoduje jednocześnie zawężenie dostępu do tych informacji na rzecz ściśle określonych podmiotów, które zarazem zobowiązane są do jej przestrzegania. Krąg tych podmiotów został wskazany w art. 294 § 1 Ordynacji podatkowej, przy czym w § 4 tego przepisu wskazuje się, że oprócz podmiotów wymienionych w § 1 do zachowania tajemnicy skarbowej zobowiązane są również osoby, którym udostępniono informacje nią objęte. Katalog jednostek i podmiotów, którym wolno udostępnić akta, czy też informacje zawarte w tych aktach objęte tajemnicą skarbową, zamieszczono z kolei w art. 297-299 Ordynacji podatkowej. Katalog ten ma charakter zamknięty. Natomiast z żadnego z powołanych wyżej przepisów Ordynacji podatkowej nie wynika dopuszczalność udostępnienia informacji objętych tajemnicą skarbową organom jednostek organizacyjnych gminy.
Hasła kluczowe:
utrzymanie czystości i porządku w gminach, pobór i windykacja opłaty, jednostki budżetowe
- Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
Masz pytania?
Skontaktuj się z naszym ekspertem
/
/