Czy pracownikiem, którego prezydent miasta może upoważnić do wydawania decyzji może być pracownik jednostki organizacyjnej innej niż urząd miasta?
Pracownik jednostki organizacyjnej innej niż urząd miasta
Niektóre gminy zamierzają przekazać zadania polegające na gospodarowaniu odpadami komunalnymi przez gminę określone w rozdziale 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 391 z poźn. zm.) własnej jednostce organizacyjnej prowadzonej w formie jednostki budżetowego i w związku z tym upoważnić na podstawie art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) dyrektora tej jednostki, do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej, w tym do wydawania decyzji administracyjnych i postanowień w sprawach, o których mowa w rozdziale 3a wyżej wymienionej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
W związku z planowanym przekazaniem mamy następujące pytanie: prezydent miasta działając na podstawie art. 6q ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, działa jako organ podatkowy. Zgodnie z art. 143 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, organ podatkowy może upoważnić pracownika kierowanej jednostki organizacyjnej do załatwiania spraw w jego imieniu, w tym do wydawania decyzji. Z brzmienia tego przepisu wynika, że jedynie pracownik jednostki bezpośrednio kierowanej przez organ podatkowy może załatwiać sprawy podatkowe. Czy wobec tego, odwołując się do brzmienia art. 33 ust 3 ustawy o samorządzie gminnym, pracownikiem, którego prezydent miasta może upoważnić do wydawania decyzji na podstawie rozdziału 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, może być pracownik jednostki organizacyjnej innej niż urząd miasta?
Czy pracownikiem, którego prezydent miasta może upoważnić do wydawania decyzji może być pracownik jednostki organizacyjnej innej niż urząd miasta?
Odpowiedź eksperta:
Zgodnie z brzmieniem art. 6q UCPG, w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta. Jak zatem wynika z powyższego, wójt, burmistrz, prezydent miasta, w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi działa jako organ podatkowy.
Zgodnie natomiast z art. 143 § 1 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy może upoważnić funkcjonariusza celnego lub pracownika kierowanej jednostki organizacyjnej do załatwiania spraw w jego imieniu i w ustalonym zakresie, a w szczególności do wydawania decyzji, postanowień i zaświadczeń. Przywołany przepis pozwala na udzielenie pracownikowi urzędu prawa do działania w imieniu organu w zakresie określonym w pełnomocnictwie. Nie oznacza to zmiany właściwości organu. Pracownik, który otrzymał pełnomocnictwo, nie staje się przez to organem podatkowym, lecz działa "z upoważnienia" organu podatkowego. Zatem wszystkie podjęte działania wynikające z upoważnienia są działaniami tego organu. Przy czym jak podkreśla się w doktrynie, art. 143 § 1 Ordynacji podatkowej dopuszcza udzielenie pełnomocnictwa jedynie funkcjonariuszowi celnemu oraz pracownikowi kierowanej jednostki organizacyjnej. Nie można zatem upoważnić osoby niebędącej pracownikiem lub funkcjonariuszem celnym danej jednostki organizacyjnej. Po pojęciem „jednostka organizacyjna” należy zaś rozumieć urząd danego organu podatkowego, który udziela pełnomocnictwa (P. Pietrasz, Komentarz do art. 143 Ordynacji podatkowej [w:] Dowgier R., Etel L., Kosikowski C., Pietrasz P., Popławski M., Presnarowicz S., Ordynacja podatkowa. Komentarz, opubl. LEX 2011).
Przy czym zgodnie z art. 33 USG, urzędem prezydenta miasta jest urząd miasta. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż na podstawie art. 143 § 1 Ordynacji podatkowej możliwe jest udzielenie przez prezydenta miasta działającego jako organ podatkowy upoważnienia do wydawania decyzji wyłącznie pracownikowi danego urzędu miasta, którym kieruje tenże prezydent miasta.
Przy czym zgodnie z przywołanym w pytaniu przepisem art. 39 ust. 4 USG, do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej, rada gminy może upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej oraz organy jednostek organizacyjnych gminy. Jednakże wydaje się, iż mając na uwadze brzmienie art. 6q UCPG w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi przepis art. 143 § 1 Ordynacji podatkowej jest przepisem szczególnym wobec art. 39 ust. 4 UCPG, a tym samym przedmiotowe upoważnienie może zostać udzielone przez prezydenta miasta wyłącznie podmiotom wskazanym w dyspozycji art. 143 § 1 Ordynacji podatkowej.
Odnosząc się natomiast do przedstawionej przez Gminę kwestii zamiaru powierzenia zadań w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych własnej jednostce organizacyjnej (jednostce budżetowej) zauważyć należy, iż wedle art. 6c ust. 1 UCPG „gminy są zobowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.” W ramach wykonania tego obowiązku, zgodnie z art. 6d ust. 1 UCPG, wójt (burmistrz lub prezydent miasta) jest zobowiązany zorganizować przetarg na odbieranie albo na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c UCPG. Co więcej, „spółki z udziałem gminy mogą odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, na zlecenie gminy, w przypadku, gdy zostały wybrane w drodze przetargu, o którym mowa w art. 6d ust. 1” (art. 6e UCPG).
Podkreślić należy przy tym, iż zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Środowiska, gmina ma obowiązek wybrania podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości wyłącznie w drodze przetargu. Powierzenie tego zadania własnej jednostce organizacyjnej, jest możliwe tylko w sytuacji, gdy zostanie przekształcona w spółkę prawa handlowego, stanie do przetargu i w drodze przetargu wygra z innymi podmiotami.
A zatem na gruncie ustawy UCPG w zakresie zadania związanego z odbieraniem oraz odbieraniem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych (to jest zadania określonego w rozdziale 3a UCPG) nie istnieje w ogóle możliwość zlecenia wykonywania go jednostce organizacyjnej bez przeprowadzenia przetargu. http://www.mos.gov.pl/artykul/7_18927.html
Hasła kluczowe:
regionalna instalacja przetwarzania odpadów komunalnych, przetwarzanie odpadów komunalnych, ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
- Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
Masz pytania?
Skontaktuj się z naszym ekspertem
/
/